Designed by Jcomp / Freepik

De meeste dromen zijn bedrog

Vrijdag ochtend half elf gaat mijn telefoon. Nog voordat ik goed en wel heb opgepakt begint er iemand aan de andere kant van de telefoon te ratelen. Gelukkig herken ik na een paar woorden de stem van de beller. Of ik alsje, alsje, alsjeblieft kan helpen. Natuurlijk wil ik helpen! Wat is het probleem dan?

Golden opportunity

Mijn gesprekspartner, Kees, vertelt dat hij drie maanden ervoor iemand heeft aangenomen voor zijn bedrijf. Met zijn bedrijf helpt hij bouwondernemingen op het juridisch vlak. Ongeveer drie maanden geleden deed zich een ‘golden opportunity’ voor. Hij kon een nieuwe medewerker aannemen die echt héél goed gekwalificeerd was.

Onder de indruk

Nadat Kees op social media een advertentie heeft gezet om aan versterking voor zijn bureau te komen, loopt het niet echt storm met het aantal reacties. Hij heeft al bijna de hoop opgegeven als er via LinkedIn wordt gereageerd door iemand. De jonge dame die op zijn vacature reageert, voldoet aan alle gestelde eisen. Sterker nog; zij heeft een aantal extra studies afgerond waarvan Kees zeer onder de indruk is.

De jonge dame in kwestie wordt uitgenodigd voor een gesprek en in dat gesprek steekt Kees zijn enthousiasme niet onder stoelen of banken. Nog voordat het eerste gesprek beëindigd is, heeft Kees in gedachten al een werkplek ingericht voor deze nieuwe aanwinst.

Referentie

Na het gesprek overlegt hij met zijn compagnon. Deze is ook heel erg enthousiast over het CV van deze potentieel nieuwe medewerkster. Hij vraagt Kees of hij nog een referentiecheck moet uitvoeren. ‘Dan lijkt het net of we haar niet vertrouwen. Nee, laten we dat maar niet doen. Een droomkandidaat als deze moeten we niet met zo’n telefoontje laten lopen’, aldus Kees.

Facturabel

De jonge dame krijgt netjes een arbeidscontract voor een jaar aangeboden en Kees kan zijn geluk niet op in de eerste weken. Totdat na bijna 2 maanden duidelijk wordt dat de nieuwe medewerkster zich met heel andere zaken wil bezighouden dan het beantwoorden van klantvragen en het binnen halen van nieuwe klanten. ‘Die constante focus op facturabel zijn, daar doe ik niet aan mee’, antwoordt ze op zijn vraag waarom bepaalde dossiers nog niet zijn afgehandeld.

Probleem

Inmiddels begrijpt Kees dat hij een probleem heeft. Want de medewerkster gaat haar eigen gang en doet waar zij zin in heeft. En Kees is niet zo goed in het aansturen van onwillige medewerkers. Als na bijna 3 maanden de bom barst, meldt de medewerkster zich ziek.

Bij Kees dringt het besef door dat hij hulp nodig heeft en gaat op zoek naar iemand die hem kan helpen.

De moraal van het verhaal

In dit specifieke geval werd te laat duidelijk dat de betreffende kandidaat een heel andere insteek had voor de invulling van de positie. Als wel was geïnformeerd bij een van de vorige werkgevers, was duidelijk geworden dat deze jonge dame al eerder hetzelfde gedrag had laten zien. Sterker nog, haar vorige werkgever had haar om ‘het niet facturabel zijn’ de deur gewezen. Dat was voor hen een lang en duur traject geworden.

Kees had bij het eerste gesprek met deze medewerkster beter wat afstand kunnen bewaren. En referenties nabellen is altijd een goed idee. Ook als iemand heel veel extra kwalificaties heeft!

 

Dit blog is gebaseerd op een ware gebeurtenis. Namen en business zijn gewijzigd.

Foto Designed by Jcomp / Freepik

Geen reactie's

Geef een reactie