14 mrt De meeste dromen zijn bedrog (referenties checken)
Wekenlang ontvang je geen enkele reactie op een vacature. En dan opeens meldt zich een geschikte kandidaat. Sterker nog; diegene brengt extra’s mee waar je eigenlijk alleen maar van kunt dromen. Tijdens het eerste gesprek gelijk een contract voorleggen, zou je denken. Of toch niet?
Vrijdagochtend half elf gaat mijn telefoon. Nog voordat ik goed en wel heb opgepakt begint er iemand aan de andere kant van de telefoon te ratelen. Na een paar woorden herken ik de stem van de beller. Of ik please, please, please kan helpen. Natuurlijk wil ik helpen! Wat is het probleem dan?
Golden opportunity
Mijn gesprekspartner, Kees, heeft drie maanden ervoor iemand aangenomen voor zijn bedrijf. Hij staat, samen met zijn partner, ondernemingen bij op het juridisch vlak. Ongeveer drie maanden geleden deed zich een ‘golden opportunity’ voor. Hij kon een nieuwe medewerker aannemen die echt héél goed gekwalificeerd was.
Onder de indruk
Kees heeft maanden eerder op social media een personeelsadvertentie gezet. Maar het loopt niet echt storm met reacties. Hij heeft al bijna de hoop opgegeven als er via LinkedIn wordt gereageerd door iemand. De jongedame die op zijn vacature reageert, voldoet aan alle gestelde eisen. Sterker nog; zij heeft een aantal extra studies afgerond waarvan Kees zeer onder de indruk is.
De sollicitante wordt uitgenodigd voor een eerste gesprek. In dat gesprek steekt Kees zijn enthousiasme niet onder stoelen of banken. Nog voordat het eerste gesprek beëindigd is, heeft Kees in gedachten al een werkplek ingericht voor deze nieuwe aanwinst.
Referentie
Na het gesprek overlegt hij met zijn compagnon. Deze is ook heel erg enthousiast over het CV van deze potentieel nieuwe medewerkster. Hij vraagt Kees of hij nog een referentiecheck moet uitvoeren. ‘Dan lijkt het net of we haar niet vertrouwen. Nee, laten we dat maar niet doen. Een droomkandidaat als deze moeten we niet met zo’n telefoontje laten lopen’, aldus Kees.
Facturabel
De sollicitante start met een arbeidscontract voor een jaar. Kees kan zijn geluk niet op in de eerste weken. Totdat het na bijna 2 maanden meer dan een beetje gaat schuren. De nieuwe medewerkster wil zich niet bezighouden met het beantwoorden van klantvragen en het binnen halen van nieuwe klanten. ‘Die constante focus op facturabel zijn, daar doe ik niet aan mee.’ Dat is het antwoord op de vraag van Kees waarom bepaalde dossiers nog niet zijn afgehandeld.
Probleem
Inmiddels begrijpt Kees dat hij een probleem heeft. Want de medewerkster gaat haar eigen gang en doet waar zij zin in heeft. En Kees is niet zo goed in het aansturen van onwillige medewerkers. Als na bijna 3 maanden de bom barst, meldt de medewerkster zich ziek.
Bij Kees dringt het besef door dat hij hulp nodig heeft en gaat op zoek naar iemand die hem kan helpen.
De moraal van het verhaal
In dit geval werd te laat duidelijk dat de sollicitant een heel andere insteek had voor de invulling van de positie. Had Kees wel geïnformeerd bij één van de vorige werkgevers, dan was duidelijk geworden dat deze jongedame al eerder hetzelfde gedrag had laten zien. Haar vorige werkgever had haar om ‘het niet facturabel zijn’ de deur gewezen. Dat was voor hen een lang en duur traject geworden.
Kees had bij het eerste gesprek met deze medewerkster beter wat afstand kunnen bewaren. En referenties nabellen is altijd een goed idee. Ook als iemand heel veel extra kwalificaties heeft.
Dit blog is gebaseerd op een ware gebeurtenis. Namen en business zijn gewijzigd.
Heb je vragen over dit onderwerp? Neem contact op
Wil je regelmatig op de hoogte blijven van zaken die te maken hebben met personeel?
Schrijf je dan in voor het Personeelsbericht.
Bron: Images designed by Freepik.com