Medewerkers aansturen: zorg of zegen?

Medewerkers aansturen: zorg of zegen?

“Tjeemig, wat word ik toch moe van die gast! Iedere keer denk ik dat hij het door heeft. En dan gaat het weer verkeerd! Echt, ik weet niet meer wat ik er mee aan moet.” Herken je dat? Moe worden van medewerkers die hun eigen ding doen?

Ben jij veel tijd kwijt met het aansturen van je medewerkers? Wil je eigenlijk jouw kostbare ondernemerstijd aan andere dingen besteden dan het weer uitleggen van dingen die je ‘al 100 keer’ hebt uitgelegd? Wil je dat alle neuzen vanaf morgen echt dezelfde kant op gaan?

Nou dan heb je een uitdaging!

En nee, ik heb geen panklare en ‘met één druk op de knop en het is voorbij’-oplossing voor je. Wat ik wel voor je heb zijn tips om te zorgen dat de aansturing voor jou een stuk makkelijker gaat worden.

 

1. Basis

Iedere medewerker moet weten wat zij of hij goed doet. En waar verbetering wordt verwacht. Dat geldt voor de startende medewerker maar zeker ook voor medewerkers die al lange(re) tijd in dienst zijn. Als zij er zeker van zijn dat de basis van hun werk goed is, zullen ze gemakkelijker andere taken oppakken en zal het zelfvertrouwen groeien.
Is de basis niet goed? Dan is het jouw taak als leidinggevende om duidelijk te verwoorden wat er niet goed is. Benoem daarbij punt en komma.

TIP: Wees zo duidelijk mogelijk over het basisniveau dat je van medewerkers verwacht.

 

2. Alleen slecht nieuws is demotiverend

In mijn praktijk kom ik regelmatig met leidinggevenden in contact die het principe hanteren ‘geen nieuws is goed nieuws’. Dus verloopt het werk prima, dan wordt dat niet tegen de betreffende medewerker gezegd. Hij of zij weet dus niet wat er wel en niet goed gaat.
Als er iets misgaat, of niet naar verwachting verloopt, dan wordt dat uitgebreid gecommuniceerd. Het effect is dat vooral net ingestroomde medewerkers het gevoel krijgen niets goed te kunnen doen. Met als gevolg dat deze medewerkers minder gemotiveerd raken en op zoek gaan naar een andere betrekking.

TIP: Vertel medewerkers vaker wat ze goed doen.

 

3. Optimaal resultaat

Met het aangeven wat je als leidinggevende goed en minder goed vindt, heb je een start gemaakt. Voor een optimaal resultaat van jouw opmerkingen zijn er 2 basisprincipes waar je vanuit dient te gaan:

TIP: Is jouw boodschap negatief? Zorg voor een 1-op-1 situatie! Geen andere pottenkijkers of luistervinken.

TIP: Is je boodschap positief? Laat dan zo veel mogelijk mensen meegenieten!

 

4. Tijd

Jouw tijd als ondernemer/leidinggevende is kostbaar. Zorg er daarom voor dat de mensen die jouw ideeën en strategieën uit moeten voeren een deel van die kostbare tijd krijgen. Dat kan in 1-op-1 situaties maar ook bijvoorbeeld door een inloopspreekuur waarbij medewerkers bij je binnen kunnen lopen.

TIP: Agendeer op vaste tijdstippen gesprekken met medewerkers.

TIP: En doe dat niet alleen voor de ‘formele’ momenten.

 

Wil je meer praktische handvatten om met je medewerkers een goed en gesmeerd lopend team op te bouwen?
Neem gerust contact op.

 

Wil je regelmatig op de hoogte blijven van zaken die te maken hebben met personeel?
Schrijf je dan in voor het Personeelsbericht. 

 

Bron: Image designed by Freepik.com