Aanspreken op gedrag: de basis voor ontwikkeling

Bij de woorden ‘aanspreken op gedrag’ denken veel mensen aan de leidinggevende met het wijzende vingertje die jou wel eens even haarfijn zal vertellen wat jij allemaal verkeerd hebt gedaan. Helaas! Helaas? Ja, helaas! Want goed aanspreken op gedrag vormt de basis voor een verdere ontwikkeling.

Complimenten

“Kees, dat rapport was echt super!” “Marit, de directie was goed te spreken over je performance.”

Misschien ken je dit soort uitspraken/complimenten. Omdat je ze zelf uitdeelt, of omdat je ze ontvangt. Je krijgt of geeft een compliment over iets dat goed is gegaan. Maar kun je op basis van deze uitspraken ook daadwerkelijk achterhalen wat er goed is gegaan?
Marit heeft misschien de beste klant ooit binnen gehaald voor het bedrijf. Maar wat er dan zo goed is aan die betreffende actie, wordt niet duidelijk. Niet voor ons als lezers, maar ook niet voor Marit als ontvanger van het compliment.
Misschien heeft Kees inhoudelijk wel een heel goed rapport geschreven maar was het taalkundig en qua opmaak maar zo zo. Of waren de plaatjes zo goed dat iedereen er uitbundig om kon lachen. Uit de opmerking hierboven is dat niet op te maken.

Leren

Feedback geven of aanspreken op gedrag zoals ik het liever noem, is een kunst. En die kunst is aan te leren. Laten we eens beginnen met het geven van complimenten, of het positief aanspreken op gedrag. In Nederland geven we niet zo heel vaak een compliment als iemand iets goed heeft gedaan. Je zou kunnen stellen dat het in onze volksaard zit; je kop vooral niet boven het maaiveld uit laten steken.

Werkvloer

In het werk is het belangrijk om te weten wat je wel en niet goed doet. Zeker als je net van school komt of ergens nieuw bent begonnen. Als niemand jou duidelijk vertelt wat er goed gaat dan weet jij ook niet welke werkzaamheden je vooral op dezelfde manier moet blijven uitvoeren.

Alleen slecht nieuws is demotiverend

In mijn praktijk kom ik regelmatig met eigenaren in contact die het principe hanteren ‘geen nieuws is goed nieuws’. Als er iets mis gaat, of niet naar verwachting verloopt, dan wordt dat wel gecommuniceerd. Het effect is dat vooral net ingestroomde medewerkers het gevoel krijgen niets goed te kunnen doen. Met als gevolg dat deze medewerkers minder gemotiveerd raken en op zoek gaan naar een andere betrekking.

Basis

Iedere medewerker moet weten wat zij of hij goed doet en waar verbetering wordt verwacht. Dat geldt voor de startende medewerker maar zeker ook voor medewerkers die al lange tijd in dienst zijn. Als zij er zeker van zijn dat de basis van hun werk goed is, zullen ze gemakkelijker andere taken oppakken en zal het zelfvertrouwen groeien.
Is de basis niet goed? Dan is het jouw taak als leidinggevende om duidelijk te verwoorden wat er niet goed is. Benoem daarbij punt en komma. Met andere woorden: wees zo duidelijk mogelijk!

Verder ontwikkelen

De leidinggevende van Kees had ook kunnen zeggen: “Kees, je laatste rapport vond ik erg goed. Het was op tijd aangeleverd, kort en bondig geschreven en gaf duidelijk de verschillende keuzes aan waar we uit kunnen kiezen. Door dit rapport konden we in het directie-overleg snel tot een goede keuze komen. En daar word ik blij van!”
Kees weet met deze informatie dat zijn rapporten op deze manier tot een positief resultaat leiden. En daarmee kan hij zich verder ontwikkelen.
Maar ook als de boodschap was geweest dat het rapport onvoldoende was omdat het niet tijdig was aangeleverd, te langdradig was geschreven en de keuzes niet duidelijk waren beschreven, was voor Kees duidelijk geworden waar hij zich kan verbeteren.

TIP

Is jouw boodschap negatief? Zorg voor een 1-op-1 situatie!

Is je boodschap positief? Laat zo veel mogelijk mensen meegenieten!

Geen reactie's

Geef een reactie