ziekteverzuim

Ziekteverzuim: 5 tips om het te verlagen

Veel werkgevers denken dat ziekteverzuim iets is dat hen overkomt. Dat is, op een enkele uitzondering na, zeker niet het geval.

Een goede werkplek is het halve werk!

Staan de bureaus op de juiste hoogte? Is er voldoende daglicht voor je werknemers? Is de temperatuur goed geregeld en krijgen mensen voldoende frisse lucht? Naast het feit dat het voor een werknemer prettiger werken is, zijn er ook een aantal wettelijke voorschriften waaraan een gezonde en veilige werkplek moet voldoen.
TIP: kijk op www.arboportaal.nl voor de wettelijke voorschriften waaraan een werkplek moet voldoen.

Werksfeer is bepalend

“Van hard werken is nog nooit iemand dood gegaan”, was een gevleugelde uitspraak van een van mijn leidinggevenden. En naar mijn mening had hij daar gelijk in. Medewerkers die werk verrichten waar zij intrinsiek voor gemotiveerd zijn, zich gewaardeerd voelen en daardoor met plezier naar het werk gaan, zullen voor een organisatie hard werken. En waar hard gewerkt wordt en resultaten behaald worden, mogen die resultaten ook gevierd worden. Nog te vaak worden resultaten als ‘normaal’ beoordeeld en wordt er niet stilgestaan bij het moment. Door dat wel te doen, ontstaat een positieve sfeer die uiteindelijk tot een nog beter resultaat zal leiden.
TIP: sta stil bij goede resultaten en behaalde doelen.

Ziek zijn is één, niet kunnen werken iets anders

Veel leidinggevenden nemen een ziekmelding van een medewerker aan en denken niet verder na over wat zo’n werknemer nog wel kan doen. Zo kwam mij recent ter ore dat een werknemer, een programmeur bij een ICT-bedrijf, met een gebroken sleutelbeen thuis zat. De werkgever in kwestie had de ziekmelding aangenomen en niet bedacht dat deze werknemer wellicht niet volledig inzetbaar was, maar nog wel productief kon zijn. Na een goed gesprek met de werknemer werd afgesproken dat hij door een andere werknemer van en naar huis werd gebracht. Hoewel minder productief, was de werknemer wel op het werk aanwezig.
TIP: bedenk samen met je medewerker wat er nog wel mogelijk is bij ziekte.

Vinger aan de pols

Ook bij medewerkers die langere tijd ziek zijn is het goed om in contact te blijven. Enerzijds omdat daarmee interesse wordt getoond voor de medewerker en het de drempel om weer te komen werken verlaagt. Anderzijds omdat je zo op de hoogte blijft van de ontwikkelingen en gemakkelijker kunt informeren wanneer iemand weer aan het werk kan. De leidinggevende die alleen belt om te informeren naar dat laatste zal geen medewerker aan de telefoon krijgen die werkelijk gemotiveerd is om weer te beginnen met werk.
TIP: agendeer contactmomenten als je langdurig zieke medewerkers hebt.

Een gezonde werknemer is een fitte werknemer

Hoe fitter iemand is, hoe kleiner de kans op ziekte. Ook werkgevers kunnen hieraan een bijdrage leveren. Bijvoorbeeld door kortingen aan te bieden op een sportschoolabonnement.
TIP: informeer eens naar de regelingen die er voor je werknemers zijn om fiscaal voordelig te sporten.

Wil je meer weten over het voorkomen van ziekteverzuim? Download dan nu ons gratis E-Book!

Foto via Freepik