Kernwaarden in het bedrijf

De waarde van kernwaarden

Soms lijkt het alsof het universum samenspant om je bepaalde mensen alleen op het juiste moment tegen te laten komen. Vandaag (28 juli 2015) was voor mij zo’n dag.

Via mijn netwerk had ik een ontmoeting met een ondernemer in een branche die al jaren aan het krimpen is. Richard den Buitelaar, eigenaar van Q makelaars, was mijn gesprekspartner. Ik werd ontvangen in zijn vestiging in Dordrecht. Een pand dat openheid en transparantie ademde en waar ik me eerder bij een dienstverlenende organisatie waande, dan bij een makelaar in onroerend goed.

Visie op ondernemen

Richard vertelde over zijn visie op het ondernemen in de makelaardij en tegen welke zaken hij door de jaren heen was aangelopen. Zijn ‘eigen wijsheid’ zorgde er voor dat zijn bedrijf groeide in een tijd dat er minder woningen werden verkocht en menig makelaarskantoor de deuren moest sluiten of personeelsleden moest ontslaan.

Vanuit de kernwaarden meedenken, dienstbaarheid, ondernemerschap en creativiteit is hij in 2006 zijn bedrijf gestart. En die kernwaarden houdt hij nog steeds vast. “Bij een vacature gaan wij telkens uit van die kernwaarden. Daar selecteren wij op want voor ons telt opleiding niet zo zeer. Als iemand bij ons past dan willen wij ook zijn of haar opleiding betalen. Dat houdt overigens niet in dat wij alleen klonen van onszelf zoeken want dat is voor ons niet de juiste samenstelling van een team.”

Het gevoel dat ik al jaren had bij makelaars, snelle jongens die je enigszins vanuit de hoogte laten weten dat jij er niets van begrijpt, ging volledig op de schop. Lef, openheid en transparantie werden hier niet alleen met de mond beleden maar werkelijk in praktijk gebracht.

Integriteit en kernwaarden

Wat heeft dat met integriteit te maken? Zeggen wat je doet en doen wat je zegt is een eerste punt. Daarnaast zijn organisaties die hun kernwaarden duidelijk hebben en daar hun bedrijfsfilosofie, marketing, selectieproces en wat dies meer zij, keer op keer op af stemmen, organisaties die vertrouwen krijgen en behouden van (potentiële) klanten. Klanten zien immers, keer op keer, dat wat gezegd, beloofd en geadverteerd wordt, ook wordt waargemaakt. Dat maakt deze ondernemers tot betrouwbare partners.

In het geval van Richard den Buitelaar zorgde dat vanaf de start in 2006 tot nu voor een organisatie met 9 vestigingen. En dat in minder dan 10 jaar tijd en in economisch barre tijden!

Wil je meer weten over Q makelaars en Richard den Buitelaar? Klik dan hier!

Foto via Freepik

Geen reactie's

Geef een reactie