Seek first to understand…then to be understood. Stephen Covey

4 Tips om nog beter te luisteren

Managementgoeroe Stephen Covey benoemde het als een van de 7 eigenschappen die een effectief leider nodig heeft: eerst begrijpen, dan pas begrepen worden. Je zou toch denken dat het hebben van twee oren en één mond moet inhouden dat we ook twee keer beter luisteren dan praten.

Gehoord en begrepen worden is een van de diepste emotionele behoeften van een mens. Een van de meest waardevolle geschenken die je mensen kunt geven is je onverdeelde aandacht. Hoe kun je die aandacht niet alleen geven maar het de ander ook werkelijk laten ervaren? Hieronder vind je wat tips die je op weg kunnen helpen.

1. Actief luisteren!

Wanneer je met een ander in gesprek bent, doe dan niet tegelijkertijd iets anders. Het lijkt een open deur, maar vraag jezelf eens af hoe vaak je tijdens een gesprek toch nog even op je telefoon kijkt om je Whatsapp o.i.d. te checken?
Toon fysiek dat je aandacht hebt door je lichaam te draaien naar de spreker, je voeten neer te zetten in zijn/haar richting, te zorgen voor oogcontact en zo af en toe eens te schudden met je hoofd dat je het begrijpt.
Op deze manier kan de ander in ieder geval zien dat je volledig met je aandacht aanwezig bent en actief luistert.

2. Wees open

Als goed luisteraar is het cruciaal om veronderstellingen, verwachtingen en vooroordelen even te parkeren. Probeer die ander zijn/haar gedachten te laten uiten zonder er zelf over te oordelen. Een grote oorzaak van een verstoorde communicatie ligt in het feit dat mensen willen aantonen dat zij het bij het rechte eind hebben en de ander niet. Of wanneer luisteren slechts ‘het wachten op je beurt’ is.
Probeer de betekenis van de woorden te achterhalen en de ander echt te begrijpen.

3. Wees geduldig

Vermijd het onderbreken van de ander en laat hen zinnen voltooien zonder ze direct zelf aan te vullen. Wacht tot de spreker zijn of haar gedachten heeft voltooid voordat je de jouwe toevoegt. Haast je niet om een reactie of conclusie te geven of oplossing aan te dragen. Er kunnen waardevolle inzichten komen als je stil blijft en luistert.

4. Controleer je waarnemingen

Check bij de spreker of je zijn/haar boodschap ook werkelijk goed hebt begrepen. Zinnen als: “Begrijp ik je goed dat….?” of “Kun je meer zeggen over…..?” of “Wat bedoel je als je zegt….?”
Het af en toe in je eigen woorden formuleren van de belangrijkste punten van de spreker zorgt voor een goede afstemming. “Tot nu toe heb ik je horen zeggen dat….. Is dat correct?”
Naast het checken van de verbale boodschap, kun je ook de non-verbale boodschap controleren. Als intonatie of lichaamstaal wijzigen door emoties bij de spreker, kun je deze ook benoemen. Bijvoorbeeld: “Ik zie dat deze situatie frustratie bij je oproept. Klopt dat?”
Controle zorgt er voor dat je goed hebt geluisterd en de boodschap van de spreker hebt begrepen.

Heb jij nog een tip? Laat het me weten!!