Waardeer en je krijgt meer!

Op 1 maart is het Nationale Complimentendag. Het geven van een compliment lijkt zo vanzelfsprekend als iets goed gaat maar…. Eigenlijk worden er in de praktijk maar bitter weinig complimenten uitgedeeld. Want ga voor jezelf maar eens na. Wanneer kreeg jij voor het laatst een oprecht compliment?

Menselijke behoefte

De behoefte om gewaardeerd te worden is een diepe menselijke behoefte. Het gebrek aan waardering is een van de redenen waarom medewerkers ontslag nemen en vrijwilligers stoppen met hun belangrijke taken.

Een onbetaalbaar cadeau

Een compliment is onbetaalbaar. Een goed compliment is:

  • Accuraat: de feiten kloppen, de ander heeft het zelf gedaan.
  • Betrouwbaar: het is geloofwaardig, realistisch en wat je zegt is oprecht.
  • Constructief: de ander heeft er wat aan, het is belangrijk voor die ander.

Beter voor het werk

Complimenten zorgen dat mensen hun werk leuker vinden en beter gaan doen. Een positieve benadering zorgt er voor dat iemand vanuit zijn sterke punten en kwaliteiten werkt. Hij of zijn zal nog meer zijn best doen. Een compliment is goed voor plezier in je werk en je zelfvertrouwen.

‘Return on Compliment’

Het leuke van het krijgen van complimenten is dat je zelf ook makkelijker complimenten gaat geven. En dat heeft als extra voordeel dat collega’s beter gaan samenwerken en gemakkelijker bij elkaar terecht kunnen als er uitdagingen zijn.

Ontvangen

Voor veel mensen is het ontvangen van een compliment niet zo gemakkelijk. Daarom als afsluiting nog een paar tips:

  • Een simpel ‘Dankjewel’ is voldoende als je een compliment hebt gekregen.
  • Een compliment terug geven is niet nodig. De ander voelt zich dan niet serieus genomen.
  • Ondermijn of verzwak het compliment niet door iets te zeggen als ‘Oh, dat is heel normaal hoor’ of ‘Het was maar een kleine moeite’.

Wat was het mooiste compliment dat jij ooit kreeg?