10 feb Ziekte en vakantie, hoe zit dat eigenlijk?
Heb jij ook wel eens discussie met je zieke werknemer over zijn of haar ziekte en vakantie?
Want, hoe zit het nou eigenlijk echt als het gaat om de opbouw van vakantiedagen en de uitbetaling van loon?
Stel, een van je medewerkers is inmiddels een jaar ziek. Hij heeft een contract van 32 uur per week (0,8 fte). Omdat hij inmiddels in zijn tweede ziektejaar zit, is zijn loon naar 70% verlaagd. Sinds vorige week is hij weer voor 50% aan het werk gegaan. Over vier weken gaat deze medewerker twee weken op vakantie.
Opbouw tijdens ziekte
Een zieke medewerker bouwt ook tijdens ziekte, over zijn volledige arbeidsduur, vakantiedagen op.
Dit staat los van de arbeidsongeschiktheid.
De werknemer heeft dus recht op zijn ‘normale’ vakantiedagen.
Vakantie
Als deze werknemer twee weken op vakantie gaat, dan worden deze vakantiedagen ook voor de volledige arbeidsduur in mindering gebracht op het vakantiesaldo. In dit specifieke geval: 2 werkweken van 40 uur = 80 uur x 0,8 fte = 64 uur vakantie.
Betaling
In de wet wordt melding gemaakt van het feit dat de medewerker tijdens de vakantie recht heeft op betaling van het volledige loon.
Dat houdt in dat alle opgenomen vakantiedagen tegen 100% van het loon moeten worden uitbetaald.
Dat geldt dus ook als de medewerker inmiddels 70% ziekengeld ontvangt.
Tijdens de vakantie van de medewerker blijft hij gewoon ziek en dus ook ziekgemeld.
Heb je vragen over dit onderwerp? Neem contact op.
Wil je regelmatig op de hoogte blijven van zaken die te maken hebben met personeel?
Schrijf je dan in voor het Personeelsbericht en ontvang mijn e-book “Minder ziekteverzuim krijg je zo!”
Bron: Images designed by Freepik.com